تماس با ما
اطلاعات
منوی کناری
بنر تبلیغاتی
سرمایه گذاری در WEB.3
01/08/1401 0

چگونه با 4 مرحله آسان در وب 3 سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در WEB.3 > در سال 2021، زمانی که بازار جهانی کریپتو در اوج خود بود، تقریباً ارزش 2.8 تریلیون دلار – 6 برابر بیشتر از سال قبل. دلیل این رشد، پذیرش بیش از حد بخش‌های رمزنگاری مانند DeFi و DAO بود. با NFT ها، هر کسی می تواند یک مجموعه دیجیتال منحصر به فرد ایجاد کند، در حالی که، با DeFi، می توانید تا 100 برابر بیشتر از یک حساب پس انداز سود کسب کنید. در نهایت، DAO ها به جوامع آنلاین اجازه می دهند خزانه های میلیارد دلاری را پیاده سازی کنند. 

وقتی این بخش‌ها با هم گروه‌بندی می‌شوند، تحت موضوع کلی Web3 قرار می‌گیرند، اینترنت غیرقابل اعتماد، بدون مجوز و غیرمتمرکز که در آن کاربران مالکیت کامل محتوای خود را دارند. مطمئناً تا به حال چند سوال مانند “Web3 چیست؟” و “چگونه شروع شد؟”، “چگونه در Web3 سرمایه گذاری کنیم اگر بازدهی خوبی دارد؟” برای درک بهتر وب 3، اجازه دهید با سوال اول شروع کنیم. 

سرمایه گذاری در WEB.3

Web3 چیست؟ چگونه آغاز شد؟

در دهه 90، یک نسخه ساده از اینترنت به نام Web1 در دسترس همه قرار گرفت. این نسخه بیشتر دارای محتوای ثابت مانند اخبار، رسانه های چاپی دیجیتال، تبلیغات طبقه بندی شده و غیره است. به عبارت ساده تر، این یک اینترنت اولیه فقط خواندنی برای کاربران بود. 

بعد، Web2 آمد، رونق دات کام در نتیجه افزایش سرعت اینترنت. عامل اصلی تمایز بین Web1 و Web2 تعامل و اجتماعی شدن بود. دومی به کاربران اجازه می داد تا از طریق رسانه های اجتماعی و وب سایت های شخصی محتوا ایجاد کنند، حتی اگر هیچ مزیت پولی برای آن وجود نداشت. در همین حال، غول‌های Web2 مانند فیس‌بوک و گوگل با فروش اطلاعات شخصی کاربران، بیشترین ارزش را به دست آوردند. 

سپس مرحله بعدی تکامل اینترنت یعنی Web3 آمد. این نسخه جدید به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوا را بخوانند و بنویسند و در عین حال، با کمک فناوری بلاک چین، به طور کامل مالکیت داده‌ها و دارایی‌های دیجیتال خود را داشته باشند. با استفاده از Web3، کاربران می توانند به طور انتخابی محتوای خود را به اشتراک بگذارند یا کسب درآمد کنند. 

اکوسیستم Web3 چگونه است؟

اکنون که متوجه شدیم Web3 چیست و چگونه شروع شد، بیایید نگاهی به انواع شبکه‌ها، پروتکل‌ها و برنامه‌هایی که بلوک‌های سازنده آن هستند بیندازیم. 

بیایید اکنون سیستم را با جزئیات درک کنیم:

لایه زیرساخت

این شامل ماشین‌های مجازی و پروتکل‌های پلتفرم آگنوستیک است که پایه و اساس ساخت زنجیره‌های بلوکی را فراهم می‌کند. نمونه هایی از L0 عبارتند از WebAssembly (Wasm)، یک فرمت دستورالعمل باینری برای یک ماشین مجازی مبتنی بر پشته، و پروتکل ارتباط بین بلاک چین (IBC)، که به بلاک چین ها اجازه می دهد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. 

لایه شبکه

این لایه از پلتفرم های بلاک چین مانند اتریوم و بیت کوین تشکیل شده است که یک دفتر کل توزیع شده را حفظ می کنند و اجازه می دهند توکن ها و برنامه ها بر روی آنها ساخته شوند. دو دلیل وجود دارد که توسعه دهندگان روی لایه 1 کار می کنند. یکی، حداکثر ارزش را در Web3 به دست می‌آورد، و دوم، در حال حاضر توسط سه‌گانه بلاک چین، مانع اصلی در پذیرش جریان اصلی کریپتو، محدود شده است. 

لایه پروتکل

لایه پروتکل از فناوری هایی ساخته شده است که L1 را مقیاس پذیرتر می کند. به عنوان مثال، بیت کوین دارای شبکه لایتنینگ است که برای تراکنش های ارزان تر و سریع تر ساخته شده است. از سوی دیگر، اتریوم راه حل هایی مانند Arbitium، Polygon و Optimism دارد. نه تنها این، زنجیره‌های متقاطع که به پلتفرم‌های دیگر اجازه می‌دهند توکن‌های رمزنگاری را از و به اتریوم منتقل کنند، به‌عنوان L2 نیز شناخته می‌شوند.

خدمات و اجزای اختیاری 

این لایه شامل برنامه های غیرمتمرکز یا dApp هایی است که در انجام یک کار خاص خوب هستند. در موارد معدودی، Layer 3 برنامه‌هایی هستند که کاربران می‌توانند مستقیماً با آن‌ها تعامل داشته باشند، مانند Uniswap . با این حال، این برنامه‌ها عمدتاً به‌عنوان عناصری عمل می‌کنند که توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را برای ادغام در برنامه‌های مصرف‌کننده خود انتخاب کنند. چند نمونه از لایه 3 عبارتند از:

  • Aave ، یک پروتکل وام دهی
  • Arweave، یک راه حل ذخیره سازی
  • سالن فاینانس، یک جمع‌آورنده DeFi

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که اکثر این اجزا بر روی اتریوم ساخته شده اند. 

سطح کاربردی

لایه Application بالاترین لایه پشته Web3 است و به طور کلی به عنوان نقطه ورود در سفر Web3 کاربر عمل می کند. چند نمونه از لایه 4 ها عبارتند از:

  • Brave، یک مرورگر وب منبع باز
  • MetaMask ، یک کیف پول ارز دیجیتال
  • Axie Infinity، یک بازی مبتنی بر بلاک چین
  • OpenSea، یک بازار NFT

چگونه در 4 مرحله آسان در وب 3 سرمایه گذاری کنیم

سرمایه گذاری در WEB.3

در فضای Web3 یک تعهد مشترک از سوی شرکت‌های رمزنگاری و سنتی (مانند MetaMask، Crypto.com و ارزهای دیجیتال) وجود دارد که دو طبقه دارایی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند: سهام و دارایی‌های دیجیتال. سرمایه گذاران همچنین می توانند در ترکیبی از هر دو طبقه دارایی سرمایه گذاری کنند و از تنوع پرتفوی خود بهره مند شوند.

در اینجا نحوه سرمایه گذاری در Web3 و ایجاد نمونه کارها با 4 مرحله آسان آورده شده است:

  • مرحله 1: سرمایه گذاری غیرفعال در مقابل سرمایه گذاری فعال – تصمیم بگیرید که آیا می خواهید یک سرمایه گذار منفعل باشید یا یک سرمایه گذار فعال
  • مرحله 2: انتخاب دارایی – پروژه ها یا شرکت های فردی را که می خواهید در آنها سرمایه گذاری کنید انتخاب کنید
  • مرحله 3: ترکیب مناسبی از دارایی ها را انتخاب کنید – انتخاب دارایی ها بر اساس تحمل ریسک است.
  • مرحله 4: نظارت و تعادل مجدد – نمونه کارها خود را به طور منظم پیگیری و متعادل کنید

بیایید هر مرحله را با جزئیات بحث کنیم.

مرحله 1: سرمایه گذاری غیرفعال در مقابل سرمایه گذاری فعال

سرمایه گذاری غیرفعال به معنای خرید یک سبد متنوع است که از قبل برای شما انتخاب شده است – به عبارت دیگر، یک شاخص. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری فعال، دستچین کردن دارایی‌های دیجیتال یا سهامی است که فکر می‌کنید در طول زمان عملکرد بهتری خواهند داشت. 

در حالی که شاخص های سهام متمرکز بر Web3 بسیار اندک هستند، تعداد آنها به آرامی در حال افزایش است. امسال، Simplify Asset Management، یک صادرکننده محبوب ETF، درخواستی را برای راه‌اندازی یک ETF جدید، که عمدتاً در شرکت‌های Web3 ایالات متحده و خارجی سرمایه‌گذاری می‌کند، ثبت کرد. با این حال، مشخص نیست که این ETF چه زمانی فهرست می شود. 

سرمایه گذاران Passive Web3 می توانند در ETF های متاورس مانند Roundhill Ball Metaverse ETF (METV) نیز سرمایه گذاری کنند.

بیایید به انواع سرمایه گذاری های غیرفعال Web3 نگاه کنیم. 

سرمایه گذاری در WEB.3

انواع سرمایه گذاری های غیرفعال Web3

چه Web3 باشد و چه سنتی، سرمایه گذاری همیشه چیز خوبی است. اگر قصد دارید به طور منفعلانه در Web3 سرمایه گذاری کنید، در اینجا چند نوع وجود دارد که می توانید دست خود را امتحان کنید.

ارزهای دیجیتال – صحبت از شهر!

اینها دارایی های دیجیتال همه کاره هستند که می توانند به عنوان وسیله مبادله یا ذخیره ارزش استفاده شوند. 

سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا، لایت کوین و غیره راهی عالی برای کسب درآمد غیرفعال و راهی عالی برای محافظت در برابر تورم است. 

همانطور که گفته شد، ارزهای دیجیتال بسیار نوسان هستند، بنابراین شما باید تنها پس از تجزیه و تحلیل دقیق پروژه یا مشاوره با یک متخصص سرمایه گذاری سرمایه گذاری کنید. 

اکنون هنگام انتخاب دارایی های دیجیتال، هزاران توکن رمزنگاری و NFT به عنوان گزینه دارید. می‌توانید از ابزارهایی مانند DappRadar، CoinMarketCap و DeFi Llama برای پیدا کردن پروژه‌ها در هر لایه از اکوسیستم Web3 استفاده کنید.

پلتفرم‌هایی برای وام دادن کریپتو 

این پلتفرم ها به شما این امکان را می دهند که توکن های خود را به وام گیرندگانی که در ازای مبادله به شما سود پرداخت می کنند، قرض دهید. این نه تنها پورتفولیوی شما را متنوع می کند، بلکه یک راه عالی برای کسب درآمد غیرفعال است. 

قبل از انتخاب از میان دسته ای از پلتفرم های وام دهی، مقایسه آنها برای یافتن مزایا و معایب آنها کاملاً ضروری است. این یک گام مهم است زیرا پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو یک پدیده نسبتاً جدید هستند و شما باید یکی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. 

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)

NFT ها دارایی های دیجیتالی هستند که نشان دهنده مواردی مانند موسیقی، هنر یا حتی املاک مجازی هستند. چندین پلتفرم NFT با NFT های محبوب مانند Bored Ape Yacht Club وجود دارد که در زمان نوشتن این مقاله به قیمت بیش از یک میلیون فروخته می شود. 

سرمایه گذاری در NFT ها نیز راهی عالی برای کسب درآمد غیرفعال است. شما می توانید هنر دیجیتال خود را ایجاد کنید و با استفاده از هوش مصنوعی ارائه شده توسط برنامه های غیرمتمرکز مختلف، آن را به یک NFT تبدیل کنید. با فروش NFT خود، می توانید مقداری درآمد غیرفعال به دست آورید. همچنین، می توانید در سهام NFT سرمایه گذاری کنید. این استراتژی شامل سرمایه گذاری سنتی سهام با محبوبیت داغ و تازه NFT است.

مرحله 2: انتخاب دارایی 

اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذار فعال شوید، یک سبد Web3 متشکل از دارایی‌ها و سهام دیجیتال جهانی می‌خواهید. 

برای یافتن سهام ارزشمند Web3، می‌توانید از FinViz، یک نمایشگر سهام، یا Crunchbase استفاده کنید که در آن می‌توانید شرکت‌ها را بر اساس «بلاک چین» با وضعیت عرضه اولیه سهام آنها بررسی کنید. Coinbase (COIN)، Meta (FB) و Block (SQ) در حال حاضر مشهورترین سهام Web3 هستند. 

انواع سرمایه گذاری فعال Web3

بیایید به برخی از سرمایه گذاری های فعال Web3 نگاه کنیم. 

کسب درآمد در وب 3 توسط Airdrops

AirDrops یک راه عالی برای دریافت توکن های رایگان است. Airdrops زمانی اتفاق می‌افتد که یک استارت‌آپ توکن‌های رایگان را در جامعه خود ارائه می‌کند. این استراتژی بازاریابی برای افزایش آگاهی پروژه های جدید بلاک چین و تشویق کاربر برای پذیرش استفاده می شود. 

در اینجا چند نکته برای شرکت در Airdrops وجود دارد:

  • ایردراپ‌های معروف را پیدا کنید: دنیای ارزهای دیجیتال کلاهبرداری‌های زیادی دارد و Airdrops نیز از این قاعده مستثنی نیست. اطمینان حاصل کنید که در پروژه های معتبر شرکت می کنید. 
  • به گروه های مرتبط تلگرام بپیوندید: پروژه های رمزنگاری اغلب از تلگرام برای بحث در مورد Airdrops در گروه استفاده می کنند. این یک راه عالی برای به روز ماندن از آخرین فرصت ها است. 

هنگامی که توکن‌ها را از طریق Airdrop دریافت کردید، می‌توانید آنها را نگه دارید یا برای کسب سود بفروشید. 

استخراج کریپتو

از نظر فنی، ماینینگ یک سرمایه گذاری نیست، اما اگر این فرآیند را طی کنید همچنان می توانید پاداش بگیرید. ماینینگ بخشی جدایی ناپذیر از بلاک چین است و به شما این امکان را می دهد تا با تأیید تراکنش های روی بلاک چین، پاداش هایی را به دست آورید. 

با توجه به اینکه Web3 سریعتر از همیشه در حال تکامل است، استخراج نیز سودآورتر شده است. با این حال، اگر تصمیم دارید این مسیر را طی کنید، مطمئن شوید که تجهیزات مورد نیاز برای این کار را تحقیق و درک کرده اید. 

مدل Play To Earn

چندین پروژه Web3 وجود دارد که شامل بازی کردن به عنوان یک مدل جدید بازی برای کسب درآمد است. این به کاربران اجازه می دهد تا توکن های رمزنگاری را برای انجام بازی ها کسب کنند. بازی های معروفی مانند Gods Unchained، Axis Infinity و Splinterlands از این مدل استفاده کرده اند. 

مرحله 3: ترکیب مناسب دارایی ها

به طور عمده، دو راه برای کشف ترکیب مناسب از دارایی ها در نمونه کارها Web3 شما وجود دارد: ریاضیات و شهود. 

اگر مسیر ریاضی را انتخاب کنید، استفاده از چارچوب‌هایی مانند نظریه پورتفولیو مدرن (MPT) بسیار توصیه می‌شود، زیرا حداکثر بازده را در سطح معینی از ریسک بهینه می‌کند. 

اگر تصمیم دارید بر حس درونی خود تکیه کنید، می توانید بسته به احساس تحمل خطر یا اعتقاد خود موقعیتی را انتخاب کنید. در این مورد، شما فقط چند دارایی دیجیتال و سهام دارید که هر یک بخش بزرگی از سبد سهام شما را نشان می دهد.

با این حال، اگر برای ریسک بهینه‌سازی می‌کنید، برای هر سرمایه‌گذاری یک درصد محدود تعیین کنید. همچنین، هر چه دوره سرمایه گذاری شما طولانی تر باشد، تحمل ریسک شما نیز بالاتر خواهد بود. 

لطفاً توجه داشته باشید: برنامه های کاربردی در Web3 به خصوص در لایه 4 از چندین پروتکل اساسی استفاده می کنند، به این معنی که اگر یکی از این پروتکل ها خراب شود، همه چیز ممکن است خراب شود. 

با این وجود، اگر بر اساس شهود انتخاب می‌کنید، می‌خواهید فقط چند دارایی دیجیتال و سهام داشته باشید که هر کدام بخش بزرگی از سبد سهام شما را نشان می‌دهند. 

سرمایه گذاری در WEB.3

مرحله 4: نظارت و تعادل مجدد 

طبق قوانین آنتروپی، پورتفولیوی Web3 شما دارایی های خاصی خواهد بود که عملکرد بهتری از سایرین دارد. به همین دلیل، ما نظارت منظم و تعادل مجدد سبد سهام خود را توصیه می کنیم. برای انجام این کار، باید مقداری دارایی دارای اضافه وزن را بفروشید و دارایی های کم وزن بیشتری بخرید. با فرض اینکه میزان تحمل ریسک و اعتقاد شما تغییر نکرده باشد. 

سرمایه گذاری در WEB.3
سرمایه گذاری در WEB.3

نظرات نهایی در مورد چگونگی سرمایه گذاری در وب 3

Web3 یک اینترنت جدید و در عین حال در حال رشد سریع متعلق به کاربر است. به عنوان فاز بعدی اینترنت، به کاربران حق ایجاد و مالکیت محتوای خود را می دهد و در عین حال چندین گزینه برای کسب درآمد در اختیار آنها قرار می دهد. محیط Web3 امکان دسترسی سرمایه گذاران به دو طبقه دارایی را فراهم می کند: سهام و دارایی های دیجیتال. بهتر است مقداری از هر دو را برای تنوع بخشیدن به سبد خود و به حداکثر رساندن ROI خود انتخاب کنید.

سلب مسئولیت: این مطالب فقط برای مقاصد اطلاعاتی تهیه شده است و برای ارائه مشاوره مالیاتی، حقوقی یا مالی در نظر گرفته نشده است. قبل از انجام هر معامله ای باید با مشاوران مالیاتی، حقوقی و حسابداری خود مشورت کنید.

چگونه در Web3 سرمایه گذاری کنیم – سوالات متداول

1. آیا Web3 یک رمزنگاری است؟

خیر، Web3 مرحله بعدی تکامل اینترنت است. این به کاربران امکان خواندن و نوشتن محتوا و در عین حال مالکیت کامل داده ها و دارایی های دیجیتال خود را با کمک فناوری بلاک چین و قراردادهای هوشمند بدون اتکا به اشخاص ثالث می دهد.

2. آیا Web3 یک متاورز است؟

Web3 یک متاورز نیست. همه چیز در مورد مالکیت و کنترل غیرمتمرکز اینترنت و قرار دادن وب در دستان جامعه است. از سوی دیگر، متاورس یک واقعیت دیجیتالی مشترک است که به کاربران امکان می‌دهد اقتصادهای خود را ایجاد کنند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در زمان واقعی تعامل داشته باشند.

3. آیا وب 3.0 آینده است؟

بله، Web3 می تواند آینده اینترنت باشد. به طور دقیق، Web3 مرحله بعدی اینترنت است و عمدتاً بر روی ارزهای دیجیتال، بلاک چین و مهمتر از آن ایده تمرکززدایی متکی است. روشی که فناوری بلاک چین در حال تکامل است و ارزهای دیجیتال در حال راه اندازی هستند، Web3 می تواند آینده خوبی باشد.

نظر بدهید